tisdag 13 april 2021

Läckert av just ingenting

 Ändlösa tider av hemarbete utmanar både lust och påhittighet när det gäller maten. Frukost, lunch och middag i en aldrig sinande ström. 

Häromdagen blåste det snålt och soppa kändes som ett bra alternativ. Eftersom vi veckohandlar (eller ännu mer sällan...) så gäller det att vara kreativ. Kycklingfilé fram ur frysen och en burk kokosmjölk fram ur skåpet med konserver. 

Jag fräste frusen chili, vitlök och ingefära tillsammans med röd currypasta. Sedan slantad morot och stam från broccoli. Ned med tärnad kyckling. Fräs allt en stund. I med en burk kokosmjölk och två burkar vatten som samtidigt sköljer burken. Lite flytande kycklingfond. Jag hade i ett par matskedar vit misopasta men om man inte har sånt i kylen så går det bra ändå så klart. Jag klämde i lite färsk citronsaft. 

Sedan fick allt puttra en stund. 

Innan vi skulle äta så fick broccolibuketterna gå i soppan. Och lite smulade äggnudlar. Avslutade med lite limesaft. Detta var bland det godare vi ätit på länge! 

Nu är ju mitt skafferi rätt så välsorterat. Jag brukar säga att vi sannolikt skulle kunna överleva mycket länge på det som huset bjuder. Men hur eller hur så har vi blivit bra på att laga efter läge. Ersätta vissa saker med annat. Och nu är det ju så himla härligt att det spirar ute! Jag har redan präktig gräslök, vitlöksblast och spenat att skörda. De trogna jordärtskockorna så klart. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar