torsdag 18 februari 2021

Vårvinter med torr asfalt

 Nu känns det att solen värmer och små bitar av asfalt tittar fram på gångbanan. Bitvis har det torkat till. Det är allt lite av ett vårtecken med torr asfalt. Så som det är nu griper jag villigt varje litet halmstrå av vårhoppfullhet.

Kylan och snön kom ju. Men innan vargavinterns intåg så hade mina snödroppar tittat upp, min tibast hade försiktigt börjat slå ut och julrosorna hade stora fina knoppar. Jag undrar stilla hur knopparna har det där under snötäcket.

Ännu så länge är jag sugen på vintermat. Vi hade bruna bönor och stekt fläsk häromdagen och det smakade fantastiskt! Just bruna bönor är en av få grejer där jag förordar färdigköpt. Jag har aldrig fixat att koka egna så de blir bra helt enkelt. I stället köper jag de färdiga och hottar upp med lite extra sirap och ättika och det blir så bra så.

Jag försöker storhandla extremt mycket och tror nog att vi två i huset skulle kunna överleva på förråden i veckor om det kniper. Det gäller ju att laga det som finns i stället för exakt det man är sugen på. Vad finns i kyl och frys? Vilka grönsaker är det som är på tur? Och sen jobbar man med det. 

En riktigt positiv upplevelse är eget hembakt burgarbröd, eller så kallade potato buns. Så jäkla goda! Jag får medge att jag skämdes lite när jag köpte pulvermoset men det var ju verkligen för en god sak :-)

Vi håller ut och håller avstånd lite till. Passa på att ät gott och njut av de lite mindre upplevelserna. Snart är vi alla vaccinerade och sen går det åt rätt håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar