tisdag 18 februari 2020

Maten ute

Jag har haft mat ute hela vintern! I min Vimmerbyträdgård har vi haft en zon 1-vinter i år. I skrivande stund lever fortfarande mina annars ettåriga jätteverbenor ute i landet. Det blir spännade att se om jag ens behöver ta sticklingar från moderplantan i år!

I mina odlingslådor finns jordärtskocka, pak choi, purjolök, späd vitlöksblast och grönkålsplantor. I höstas, så sent som i september, sådde jag grönkål och den tog sig något alldeles fantastiskt. Nu har jag så mycket plantor att jag ska förse arbetskamraterna framöver.

Kryddväxtkrukan på trappan har inte frusit bort - tvärt om! Rosmarinen ser pigg och alert ut. Myntan kommer så fint så på nytt och lagern har glatt oss hela vintern till alla långkok.

Nu kliar det ju på nytt i fingrarna så jag har köpt frö till två sorters spenat och svartkål. Alla tre har fått hamna i jord. Spenaten för två veckor sedan och svartkålen för en dryg vecka sedan. Eftersom det är spännande att vinterså så har jag experimenterat lite extra - lite i mitt annars tomma växthus och lite ute. Så får vi se vad som går bäst helt enkelt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar