tisdag 9 april 2019

Trädgårdsträningsvärk

Småpratade om trädgårdsträningsvärk igår. Det är den värsta sorten. Den uppkommer när solen skiner, fåglarna kvittrar och man inser att allt ska se NU!

Man kröker rygg och springer omkring för att rensa och plocka. Själv har jag skaffat mig ett par schyssta bygg-knäskydd så att jag kan krypa runt i trädgården också. När man liksom inte orkar stå krökt längre...

Annars funkar ju redskap med långa skaft bra! Som komplement i alla fall. För ett par år sedan så köpte vi in en lövsug. Den är riktigt bra att dammsuga löv med i svåråtkomliga stenpartier. Det blir så bra! Nackdelen är att en kör lövsugen och den andra får krypa på knä och krafsa loss de löv som inte lossnar självmant. Sa jag att det dammar? Kraftigt är ett understatement. Men fint blir det som sagt.

I växthuset så har redan mina doftliljor börjat titta upp. Dahliorna visar ännu inga livstecken men mina verbenasticklingar grönskar så smått. Sommar-rabatten kommer bli superfin i år också.

Vill ni ha ett superenkelt fiskrecept?

Ta en halv hällefilé per person och gör en rulle av den. Fyll hålet med en god blandning (jag tar philadefiaost, räkor, dill, citronzest och kryddor. Ställ rullen på högkant och toppa med lite god ost. In i ugnen på 200 grader i 15-20 min Fyllningen bör ha basen i philadelfiaost men sedan är det bara fantasin som sätter gränser. Jag har haft basilika och soltorkad tomat, stekt karl johansvamp och annat gott i.
En halv filé räcker gott när man har den stadiga fyllningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar