fredag 24 februari 2017

Svenskt bulgur

För mig har korngryn alltid varit något som ingår i rätten korvgryn. Korvgryn är något som jag vuxit upp med och som huvudsakligen består av korngryn, mald kokt lever, malt kokt fläsk, lök och kryddor. Man steker detta tills det får en lite krispig yta och så äter man med brunsås, potatis och lingon.

Så här kanske det inte låter så värst men attans vad jag gillade, och gillar, detta fortfarande!

Sålunda har korngrynen inte varit en basvara hemma eftersom de behövdes ganska sällan. Man gör nämligen en stor sats och fryser.

I början av denna veckan så kokte jag en omgång korngryn för att använda i sallad. Jag har förvarat dem kalla i en påse i kylen, bara att ta så mycket som det behövs.

I går stekte jag laxfjärilar. Till det en sallad med korngryn. Igår tog jag morot, palsternacka och stjälkselleri och la i en form. På med rapsolja, salt, peppar och lite honung. In i ugnen på högsta värme. Det tar ca 15 minuter. När grönsakerna var klara så i med kalla korngryn, en näve persilja och så lite citronsaft. Blanda. Då blir allt lagom ljummet. Sedan steker man fisken, den ska vara glansig inuti. Med allt hackande så tar detta ändå max 20 minuter att tillaga. Snabbmat från grunden.

Och korngrynen, ja de är lite som bulgur. Fast de har inte körts hit från ett annat land. Bra käk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar