onsdag 14 september 2016

Negativismens breda segrar...

Tänk att det ska vara stört omöjligt att förklara för folk att det finns en skillnad mellan driftpengar och investeringar.

Låt oss jämföra en kommunal ekonomi med min egen.

Jag har en årsinkomst.
Jag har löpande utgifter så som mat, amorteringar och annat som kostar varje månad.
Jag behöver en tvättmaskin och en bil. Jag kan spara till detta men då får jag vara utan bra länge så i stället lånar jag pengar eftersom jag har en god inkomst som täcker ränta och amortering.
Jag sparar också pengar för att göra andra investeringar på lite längre sikt.
Jag säljer grejer på Blocket och får råd att köpa nått annat eller utöka mitt sparkonto.

Kommunen har en årsinkomst.
Kommunen har löpande utgifter (driftkostnader) så som ja allt...löner, hyror mm. mm.
Kommunen lånar till investeringar i viss mån och tar av eget kapital i viss mån.
Kommunen har alltså löpande kostnader för drift och så har man ett utrymme kvar för att investera, i allmänhet den delen som blir över efter att den löpande driften är säkrad (investeringsutrymme som det så fint heter).
Kommunen säljer av grejer som inte längre behövs och får på så sätt in lite extra slantar till investeringar eller till sparkontot.

Alltså om en kommun har investeringsutrymme för 100 miljoner ett år men bara gör av med 20 miljoner så kan man spara slantar till år två eller år tre. År tre har man dessutom förhoppningsvis enligt sin plan med sig ännu mera pengar i investeringsbudgeten.

Det är här folk börjar vara gnälliga och tjata om att "nu finns det minsann pengar..." Nej och åter nej. Det finns inte mer pengar. Det går inte att öka på utgifterna varje månad. Det går inte att dra på sig fler löpande kostnader.

Men att byta ut en gammal dyr och svårhanterad skolkoloss mot en moderna och miljöanpassad och samtidigt frigöra yta för attraktivt boende går.

Vad är det som är så svårt att förstå? Har vi råd att driva den ena skolan så har vi självklart råd att driva den nya när den gamla tas UR drift. Och om vi ser klokt på investeringar framåt så finns det utrymme för nya.

Orka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar