torsdag 17 december 2015

När man förvandlar rester till gourmetmat

Igår stuvade jag potatis. Min variant går ut på att tärna rå potatis i stora tärningar, hälla över grädde (och en skvätt mjölk) krydda med salt, socker och vitpeppar samt låta detta sakta puttra samman till en lagom tjock blandning. I slutet drar jag i en stor näve grovhackad persilja.

Till detta åt vi potatiskörv (jo, det heter så) inhandlad på Astrid Lindgrens Näs julmarknad i helgen. Potatiskörv är nästan som isterband fast inte lika syrliga. Lite mildare.

Mums.

När familjen ätit klart så fanns det fortfarande försvarliga mängder stuvad potatis kvar i grytan. Vet ni vad jag gjorde då? Förberedde potatisgratäng till lördag...

Jo, det går. I min grädd- och persiljestuvade potatis rev jag ned lite vitlök och så blandade jag ned rejält med riven smakrik ost (finns alltid i min frys, egenriven prästost är billigare och tusen gånger godare än butikens färdigrivna). Jag rörde om och så ut med detta i en gratängform. På lördag så sätter jag bara in rubbet i ugnen och gratinerar så har vi en ljuvlig potatisgratäng till rådjursrostbiffen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar