tisdag 7 juli 2015

Matinspirerad om sommaren

Att laga mat på sommaren är underbart. Allt är så fräscht i råvaruväg att inget tar tid och allt smakar gott.

I går kom min bättre hälft hem med tre saftiga och nyrökta böcklingar från Marsöfiskaren. Ett formidabelt ställe som ligger strax norr om Oskarshamn. Nåväl, de små rara böcklingarna föranledde mig att rensa (det tar en jädrans tid att rensa, det gör det) och sedan rullades smördeg ut i en form. Smördegen var till för att ge lite stadga till böcklingen med sällskap. Böckling, tärnad kokt, kall potatis och hackad dill. På detta hällde jag en äggstanning gjord på rejäla mängder ägg, vispgrädde och lite mjölk. Smaksättaren i övrigt bara salt, vitpeppar och en nypa socker. Efter en timme i ugnen så var böcklingfesten ett faktum.

Ikväll tänker jag göra en riktigt god pesto som jag blandar med nykokt pasta och färska räkor. Krispigt vitlöksbröd gjort på surdeg serveras till, rykande varmt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar