måndag 27 april 2015

Växthus i budgetklass

Just nu kan vi läsa det ena glassiga reportaget efter det andra i blanka tidningar om växthuset. Jag medger att jag dreglar som en vildsint varg när jag ser växthus med murade socklar och tjusig inredning a la Ernst.

Men.

Eftersom min kassa inte tillåter designade växthus så får drömmen om orangeriet vara en dröm just nu.

För några år sedan så valde vi att skaffa ett växthus i plast och aluminiumprofil. Det är fult som stryk men det fyller sin funktion. Jag sa så här, att hellre ett fult men funktionellt växthus än att gå där och drömma år ut och år in. Sedan vi satte ned foten och bestämde att fult är bättre än inget så äter vi sanslösa mängder god gurka och tomater hela sommaren. I år är jag extra tidig med allt och räknar iskallt med egna gurkor före midsommar.

Ofta står jag där inne i mitt fula växthus och nyper tomattjyvar. Varmt och gott. Vattnar lite, tittar lite och tittar lite till. Planerar. Om min familj inte hittar mig någon annan stans så är det ofta i växthuset de kan leta.

För övrigt blommar mitt persikoträd nu. Katsurans blad är späda och rostfärgade när solen silar genom grenverket tidig morgon. Min hängjordgubbsplanta har många jättestora knoppar eftersom den fått stå i min trädgårds zon noll en tid. Jag har lyckats gjuta snygg trädgårdskonst som kostat nästan INGET. Och så blommar min mörkröda trillium förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar