fredag 2 januari 2015

Gå i ide

Björnen är ett begåvat djur. Den sover hela vintern. Just idag när väderinstitutet varnat av andra klassen så funderar jag skarpt på att lämna hela kölden för varmare platser. Ni vet, palmer och sand...

Men.

Det är ännu så länge tankar som i alla fall underlättar att ta sig igenom eländet.

Jag menar vinter. Låt mig beskriva min vinter som den varit en stund. Julafton 11.00 gröngräs och sol. Julafton 15.25 snöstorm. Snön lägger sig och midvinternattens köld rullar in. Juldagen 10.23 -15 grader. Annandag jul 07.34 -18 grader. Till slut gav jag upp och bäddade in mig i stora dubbla thermotäcket framför kakelugn och tv. En kopp te med både mjölk och honung. Ett par dagar senare är snön borta. Nyårsafton så kom en regnskur genom solstrålarna och gav oss en präktig regnbåge. Idag blir det 20-22 sekundmeter och vertikalt regn i sju plusgrader.

VAD ÄR DET FÖR JÄVLA VINTER? Bestäm sig, säger jag. Och till er alla vinterälskare därute säger jag en sak: man kan gilla vinter, det kan man. OM DET ÄR VINTER! Men det är det ju aldrig annat än i alperna! Kan vi enas om att det vore tusan så mycket bättre om vi/ni/de som vill ha sol, snö och skidåkning bara far dit ett tag och tillfredställer era böjelser och att vädret samtidigt skärper till sig i övrigt?

Det finns en enda god sak med köldknäppen utan nämnvärd snö. Mördarsnigeläggen dog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar