måndag 16 september 2013

Lögnhalsar är vad ni är!

"Hur vet man att en politiker ljuger?"
"Munnen rör sig."

Jamen det var väl roligt. En riktig partyhöjare. Följt av fniss alternativt valfritt råflabb. Allt beroende på hur kul man tycker att politikerskämt är.

Jag säger så här, driv gärna med mig och med skrået politiker, för all del. Gör det. Vi skojar gärna till det själva emellanåt. Om oss själva och om politiska motståndare. Det finns förmodligen en slags politikerhumor som bara politiker känner sig hemma med.

För nog är det galet.

Jag lägger min fritid på demokrati. Jag har under ganska många år suktat på andra grejer emellanåt. Att partidistriktets årsmöte i åratal krockade med trädgårdsmässan i Älvsjö hindrade mig inte från att sitta där med mitt röstkort i handen och lyssna på debatter och val. Icke. Ett exempel av många kan jag lova... Alla helger och kvällar när jag hade kunnat umgås mera med sonen, gräva i trädgården, fördjupa mig i grytorna eller bara läsa fler böcker.

Ordet är fritt. Votering är begärd och ska genomföras. Kommunfullmäktigemötet är kanske inte en kioskvältare ur humorsynvinkel men det är kommunens högsta beslutande organ. Det är där vi sitter och fattar beslut om din vardag en gång i månaden. Om allt från cykelställ till industriavtal för miljoner. Om skolmaten, om äldrevården och om skolan. Om nya bostadsområden och om näringslivspolitik. Vi ser till kulturen och vi bygger fotbollsplaner. Vi ska vara kunniga på allt mellan himmel och jord samt greppa en budget på en halv miljard utan att göra fel whatsoever. Hinna med att knåpa på listiga lögner som vi kan dra på med för oanande medborgare, det är svårt. Riktigt svårt.

Och jag lovar dig, om ett beslut vi fattar blir fel så finns det ALLTID minst åtta personer som kan säga "vadvardetjagsa" som inte ens har med beslutet att göra. Människor som av någon outgrundlig anledning oftast inte ÄR politiker alls. Något de ju borde vara eftersom de alltid vet att man gör fel innan. Där går ju ofta vi som ÄR politiker bet eftersom vi grundar våra beslut på utlåtanden från experter/konsulter/tjänstemän mfl. som kan sin profession.

Det brukar sägas att man får de politiker man förtjänar. Men det tror jag inte alltid är fallet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar