torsdag 22 juni 2017

Midsommarpress?

Jag läser en massa krönikor om midsommarpress och människor som ogillar högtiden på samma sätt som jag ogillar julen.

Ja, jag ogillar julen. Eller i alla fall julaftonen. Det finns INGEN dag på året som är så rent förbannat inrutad som den dagen. Jag har det friare på jobbet liksom...

Från bittida till sent så ska det vara på samma sätt som alla år.

Midsommar däremot! Det är grejer det! I år får vi najsiga gäster och jag har fått gå loss och sätta samman maträtter till en stor härlig buffé där det förvisso finns sill men bara för att vi vill (rimmade...jojo).

Maten är god, solen skiner och rosévinet är kallt. Ni hör va? Till skillnad från julafton när det mest snöslaskar, maten är tung som en tegelsten och nubben äcklig (nej, jag dricker den inte ändå...).

Nu kommer säkert någon muntergök att tänka att det ska regna på midsommar. MEN DET SKA DET  INTE. Jag har framförallt sol i sinnet. Och det räknas.

Sol i sinnet mogna tomater och gurkor i en sådan mängd att jag hotade med att ställa en liten säljkorg vid vägen. Nu är det ju en återvändsgränd jag bor vid så det var kanske inte min bästa idé. Gurksoppa? Tzatziki? Grillad gurka?

Lite gurka får det allt bli på buffén!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar