måndag 27 mars 2017

Vinäger & smör

Det är något med den kombinationen som är gudomligt. I lördags tog jag små fjolårspotatisar och delade på mitten. Ganska små var de. Klyfta en och en halv rödlök. Smält runt 25 gr smör i en ugnsform. Blanda runt potatis, lök och färsk rosmarin i smöret. Salta och peppra. Häll sedan över ca en halv dl vit balsamvinäger, täck med folie och kör i ugnen på 200 grader 20 min. Ta av folien och dra upp ugnen på högsta värmen och kör tio minuter till eller tills potatisen känns klar.

Äts till det mesta :-)

Jag hade ett lammytterlår och marinerad fetaost.

Vinägern kan tyckas skarp och det doftar rejält. Någonstans uppstår ljuv musik när smöret och vinägern möts....wow. Ny favorit till sommarens alla grillkvällar kan jag lova!

Växthusgolvet är lagt och de första odlingarna redan på plats. Nu förodlar jag gladiolus, doftliljor, liljor och dahlior! Maken var snabb att påta ned hinkpotatisarna som ska njutas till midsommar förstås!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar