tisdag 5 april 2016

Nu börjar det...

Igår körde jag första vändan till Granngården efter jord. Tre säckar U-jord, en säck hönsgödsel och så en  femkilossäck snigeldöd. Äntligen någon som insett att enkilosförpackningarna är dyra och inte särskilt miljövänliga. Toppen!

Att vara trädgårdsvän innebär att man inte behöver lösa dyra gymkort. Ja, det är förstås inte helt gratis med säckar från butiken heller men allt krattande, bärande, grävande och fixande är gratis. Alla steg som stegräknaren tickar fram när man springer mellan boden och växthuset med plantor. Alla pelargoner som ska nedför trappan och ut för omplantering. Alla möbler som ska ut, alla dynor och allt annat som ska till för att få till en fin miljö ute när livets viktigaste årstid kommer. Ja, det ger motion detta.

Redan nu har jag sått rädisor, både korta och långa, spenat, morötter och sallad i min upphöjda bädd under fiberduk. Som ett girigt extraexperiment satte jag sallad och spenat i lådor i växthuset för att se hur tidigt jag kan bli egenförsörjd med godsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar