torsdag 26 november 2015

Kål, välsignade kål

Vitkål, rödkål, brysselkål och grönkål. Tänk vilken grymt underskattad råvara! Jag har dessutom förmånen att kunna gå ut i trädgården och hitta svartkål och en röd variant av den krusiga grönkålen som sonen odlar.

På senare år har det allt som oftast hänt att man hittar spetskål i butiken. I går så tog jag mig an ett sådant huvud. Detta är verkligen supertipset!

Dela spetskålen i två delar. Hyvla smör och lägg i botten på en form. Lägg på kålen med snittsidan nedåt. Hyvla smör på ovansidan, ringla över ett par skedar flytande honung, salta och pudra över lite curry.
In med detta i ugnen på 200 grader. Låt det stå där tills kålen fått fin färg på ovansidan. Det kan ta nära nog en timme. Ta ut och vänd på halvorna. Hyvla på lite mera smör, ringla på honung, salta och så lite curry. In i ugnen igen. När snittsidan fått färg så kan man sänka temperaturen till 150 grader. Jag lät min kål stå i ugnen tre och en halv timme. Några gånger tog jag ut och öste halvorna med smör/honung som samlats i formen. Resultatet är en ljuvligt mjuk sötsalt kål to die for. Ät ensam med bröd och ost eller som ett tillbehör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar