tisdag 30 juni 2015

Varmt och roligt

Igår var jag på ordförandeträff med majoriteten i Vimmerby kommun (S+M).

När jag kände mig trött på politik och allt det medför så valde jag ändå att tacka ja till att bli valnämndens ordförande. Ni vet en sån politiker som först kavlar upp ärmarna och jobbar typ vart fjärde år. Praktiskt jobb med en ack så viktig aspekt - rättssäkert val!

Först hotade Löven med nyval som vi kom undan med blotta förskräckelsen. Nu så ser det ut som om valnämndens alla ledamöter får kavla upp ärmarna och rodda en folkomröstning i Vimmerby.

Och då tänkte jag att det nog är bra om jag går på de där mötena som ordförandena har emellanåt. Jag ska inte vara tjatig mer er om vad som sas där mera om hur det sas. Jag får ofta höra att vi inte skulle samarbeta med moderater. Då brukar jag alltid fråga hur de själva skulle gjort och tänk det har i allmänhet ingen en uppfattning om. Då ska jag berätta för er att ideologiskt så står S och M fortfarande långt ifrån varandra. När det gäller kommunens väl och ve så finns det både närhet och klokskap. Lägg där till respekt, värme och humor så tycker jag att vi har en bra bild av samarbetet. Mellan S och M finns dessutom förmågan att enas om att man inte är ense. Grunden för det är nog den ömsesidiga respekten och tillit. Jag tror att det är så enkelt ibland. Man ger och man tar. Man får inte allt men man får något. Något är mera än inget.

Jag hade en go känsla efter det mötet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar