onsdag 8 december 2010

Friheten att välja

"Mamma, varför bytte vi bredbandsleverantör", säger sonen klagande när teven för femtioelfte gången inte vill vara med riktigt.
Dagen innan var vår fasta telefon ur funktion för andra gången på kort tid. Den används så sällan att det för alldel är ett underverk att vi upptäcker felet.
Kanske är det fel på den oftare, vem vet.

Frågan från sonen är verkligen befogad. Hade jag vetat att Telia har mage att ta nästan 400 spänn för att avsluta oss som kunder så är frågan hur mycket man egentligen tjänar på ett byte. Dessutom råkade jag betala in för mycket pengar till Telia via internetbanken och då betalad de tillbaka i checkar som kan tas ut bland annat på Konsum. Teliastålar blir matcheckar. Det känns ju modernt och smidigt.

Det fria valet är de facto slaveri under obegripliga erbjudanden och avgifter som dyker upp när du minst anar det.

Skit, på ren svenska.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag heter Marcus Haglund och jobbar på Telia Kundservice. Jag misstänker att du fått en uppsägningsavgift från oss. Du har generellt sätt en uppsägningstid på tre månader, väljer du att avsluta tjänsten tidigare debiteras detta i en klumpsumma. Jag beklagar om detta inte framgick när du sade upp dina tjänster.

    Om du inte vill förvandla Teliastålarna till matcheckar kan du skicka in dessa till oss och komplettera med bankuppgifter så sätter vi in pengarna på ditt konto istället. Adressen du skickar till då är:

    TeliaSonera Sverige AB
    Depositioner/Återbetalningar
    Box 17842
    118 94 Stockholm

    Ha en fortsatt bra dag!

    Med vänlig hälsning
    Marcus Haglund, Telia Kundservice

    SvaraRadera
  2. I så fall blir jag onekligen ännu mera förvånad eftersom vi har i starkt minne att det tog tre månader innan vi kunde byta leverantör alls...just eftersom ni hade uppsägningstid. Men jag har aldrig förstått vilka pengar som kom tillbaka i matcheckar. Kan ske var det uppsägningsavgiften som kom tillbaka. Vem vet. Nej du Marcus, det är inte enkelt att informera. Vore det ändå inte bättre att ni frågade folk hur de vill ha tillbaka sina pengar innan ni skickar checkarna? För det måste ju kosta en slant att fixa både checkar och utskick?

    SvaraRadera