onsdag 12 maj 2010

Vi för en samhällsfarlig politik!

Den 10 maj publicerade herrarna på den borgerliga länsbänken i riksdagen en riktig domedagsprofetia i Vimmerby Tidning. De kallar rödgrön politik för "samhällsfarlig" och då blir det absurt!

I dag träffade jag en väljare som konstaterat samma sak som jag, de gör ett tapperst försök att skrämma folk. Jag tror att väljarna är mera kloka än så.

Tyvärr kan jag inte länka till herrarnas inlägg eftersom det inte lagts ut. Men jag kan visa er vad jag svarar!

Svar till Anders Andersson, (KD), Jan R Andersson, (M), Anders Åkesson, (C), och Sverker Thorén, (FP)

Herrarnas skrämseltaktik går inte hem!

Det finns en sak vi verkligen kan enas om! Vi ser en tydlig skiljelinje i politiken mellan alliansregeringen och den rödgröna oppositionen. När ni tar till riktiga brösttoner och kallar den rödgröna politiken för samhällsfarlig så kan i alla fall inte jag låta bli att småle! Vi står för två olika sorters politik, varken mer eller mindre. Jag tror inte på er modell och ni tror ju uppenbarligen inte på den rödgröna!

Att ni desperat försöker skrämma väljare faller platt till marken. Det är väl kända faktum att flera blivit arbetslösa och hamnat i utanförskap under er regering. Det är välkänt att människor hamnar i kläm när de är för sjuka för arbete samtidigt som de utförsäkras från sjukförsäkringen. Vi vet att pensionärerna rasar mot ett skattesystem som är oskäligt och vi vet att många valt bort a-kassans trygghet för att de helt enkelt inte har råd att vara med. Ni har sålt ut gemensamma tillgångar som svenska folket ägt tillsammans och ni har skurit i vuxenutbildningen i en tid då människor verkligen har behövt vidareutbilda sig inför en kommande lågkonjunktur. Vi vet att barnfattigdomen ökat i Sverige och vi vet att det finns ensamstående föräldrar som får söka sig till frivilligorganisationer för att klara vardagens nödtorft.

Ni kallar bland annat den rödgröna politiken för kvinno- och jämställdhetsfientlig! Det sorglustiga är att den skattesänkarpolitik ni står för främst har gynnat män. Hela 76 procent, enligt beräkningar från Riksdagens utredningstjänst. I takt med att kommuner och landsting nu drar åt svångremmen väntas arbetslösheten bland den kvinnliga delen av befolkningen att stiga.

Ert gemensamma svar på det rödgröna alternativet var att ni presenterade en lista på vad ni inte ska göra. Det kändes annorlunda! I stället för att försöka skrämma väljare med ett rödgrönt skynke så tycker jag att ni ska presentera egna förslag som ni kan gå till val på. Och sedan avgör ju väljarna hur det ska se ut.

Jag tror att väljarna kommer att titta noga på de olika förslagen. Jag och socialdemokraterna står för en politik där solidaritet, generell välfärd och trygghet är en central och avgörande del. Den som behöver nyttja våra gemensamma trygghetssystem ska veta att de finns där! Den som tjänar mycket ska bidra med mera via skattesedeln. Vi ska handskas med skattekronorna på ett sådant sätt att vi bygger vidare på skola, omsorg och vård. Vi ska se till att politiken ger möjlighet för landet att utvecklas och bli bättre.
Den 19 september är det val, och mina herrar, jag längtar efter den dagen!