torsdag 20 september 2018

Middag som bara fanns där helt plötsligt

Igår visste jag att kylen var full med grönsaker. Både egna och köpta. Tinad kycklingfilé fanns det också.
Hur ska man fixa bra middag som nästan lagar sig själv under tiden som jag ligger i badet?

Tro mig, det går!

Jag skar broccoli, blomkål och zuccini i grova bitar. På med god rapsolja och timjansalt. In i ugnen på full värme och grill tills allt har fått lite attityd (ja, det ska vara lite bränt på kål, den lyfter av det). Men passa noga, det finns förstås gränser.

Koka potatis i mindre bitar och gör mos. Ha i rejält med smakrik ost i moset.

Stek kycklingfilén i mindre bitar på hög värme, krydda med salvia, svartpeppar och salt.

Nu är det dags att sammanföra grejerna! Lägg grönsakerna i botten på en form. På med kycklingen. Sedan hittade jag en bit fetaost och lite urkärnade kalamataoliver i kylen - på med detta.

Toppa med spritsat, eller klicka ut, mos.

Nu kan ni låta ugnen vara på och ta ett bad :-)

När man kommer in igen så är det bara att dra in formen i ugnen på 200 grader vanlig värme och invänta färg på moset. Fantastisk allt i ett-rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar