måndag 8 mars 2010

Jobb och jobb

I dag har jag jobbat! Jättekul, och skönt att vara i gång igen. För mig ett viktigt sätt att komma tillbaka på.

Internationella kvinnodagen är snart slut. Jag är kluven till den som företeelse. Jämställdhet är så komplext och har så otroligt många olika bottnar. Och så många nivåer. Vi ska fundera på vad kompetens är. Vad är normen? Fortfarande grundas många beslut och val på en manlig norm och vi mäts mot samma måttstock. Många gånger sker detta trots att allt gått framåt. Män är ju heller inte lika och många ratas för att de inte tillhör rätt "norm".

Det som kan roa mig är att numera ställer jämställdheten och varannan damernas i bland till det i politiken. För det är så att ibland finns det flera kompetenta kvinnor att tillgå än män. Och då brukar det sluta med kvotering...

Just i dag glädjs jag åt att det ser ut som om kvinnorna i detta land tänker rösta bort den sittande regeringen. På tal om klokskap.

Maten i dag, ja, på spisen puttrar en gryta full med goa grejer. Jag hade frusen egen buljong och kycklingfilé. Sedan rotade jag fram rotselleri, gulbetor, motot, scharlottenlök och tomatpuré. Fräste allt tillsammans med timjan. På med min buljong och nu puttra. Ska ha i en burk röda bönor och en burk canellinibönot fram åt sex. Blir så gott. Äter med hembakt bröd och surdegsbröd från Öland. Tackar C.N för det tipset! Men de bör ha i lite mera salt...

I kväll börjar Saltön igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar