onsdag 28 augusti 2024

Det kom en flytt emellan

 Det tar sin tid att flytta när man bott på samma plats i 29 år. Stora ytor, mycket samlat. 

För mig var det ändå dags att säga adjö till trädgården och gå in i ett nytt kapitel i livet. Livet i en lägenhet med jättestor takterrass. Där finns möjligheterna till att göra just så mycket eller så lite som man önskar. Under sommaren har vi haft zuccini, blommor förstås, tomater, jordgubbar och massor av kryddörter. Och jag njuter av att pyssla med mina krukor och se till att det är fint. Ofta fick det roliga stryka på foten för alla måsten tidigare. Nu har jag bara det roligaste kvar hela tiden. 

Maten vi äter kommer från lokala gårdsbutiker så här års. Korka Kvarn, Sjundekvill och rekoringen. Det finns så mycket bra mat nära. 

Planer för terrass 2025 börjar ta form i huvudet. Och jag funderar febrilt på hur jag ska övervintra olivträdet. 

Det senaste vi åt med egenskördat inslag var en pinsa bakad på min surdegsbas. Toppade med lite tjock naturell youghurt, skivad mogen brieost och timjan. Bakade i ugnen hett och hastigt. På med mina skivade rosa brandywine-tomater, salt och svartpeppar. Mycket gott i all enkelhet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar