onsdag 29 november 2023

En riktig soppa

 Igår fixade jag en riktigt snabb och inte minst god, lunch. Jag hade kycklingrester. Filé kokt i buljong, vin och kryddor. Vad göra?

Jag fräste chilli, vitlök och stjälkselleri. I med en burk väldigt bra krossade tomater och en burk vatten. Två buljongtärningar (grönsak) och en sked ljus misopasta. Den sistnämnda kan man säkert utesluta men den ger must och kropp till det mesta. (Låt ingen lura på er den mörka misopastan för den är verkligen inte lika god som den ljusa...)

Sedan råkade jag ha någon deciliter kokt rågris som fick gå i. Jag tog en tetra smöriga stora vita bönor och hällde i och så hackade jag ner kycklingfilén. Salt och svartpeppar och så var det klart. När vi åt så rev vi över parmesanost. Det var verkligen pricken över i. Mat för minusgrader och väldigt snällt mot plånboken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar