tisdag 15 januari 2019

Sallad är fint på vintern om den är varm

Jag har aldrig riktigt fattat detta med kall sallad på vintern. Det tar emot! Häromdagen gjorde jag en varm sallad i stället.

Jag hade en bit varmrökt lax som jag la upp i grova bitar på tallrikar. Satte sedan in tallrikarna i ugn på 50 grader en liten stund före servering. Då blir laxen ljummen och tallriken så pass varm att den inte kyler ned salladen.

Jag kokte små potatisar. När det var en stund kvar på potatisarna så la jag hel brysselkål och broccolibuketter över potatisarna och fortsatte koka tills allt var klart. Praktiskt och gott att samkoka!

Under tiden hade jag brynt smör, mjukkokt ägg och rostat mandlar.

När allt var klart så fram med tallrikarna. Laxen fick sällskap av potatis, broccolibuketter och brysselkål. Delade äggen och la dit. Toppade med brynta smöret och hackade rostade mandlar. Salt och svartpeppar om man så vill. Både snyggt och riktigt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar