måndag 24 juli 2017

Sommartider hej, hej...

Flugor, humlesurr och syrsors spelande. Det är så mycket man kan höra om man ligger ned och bara lyssnar. Just i år tror jag verkligen att det är ett syrsornas superår.

Sommarmaten är gudomlig. Lättlagad och lättplockad. Att blogga om allt gott man äter hinns inte med helt enkelt.

Men nu så här i körsbärstider så vill jag slå ett slag för franska desserten clafouti! Igår lagade jag en fin variant som Leila gjort receptet till. Löjligt gott! Tackar M&Å för självplock av goa bär!

Annars så har jag misslyckats lite med desserter en tid! Jag har lärt mig att en vanlig marängsmet inte går att ha liggandes i en spritspåse i kylen. Hädanefter så blir det bara italiensk maräng här i huset. Den kan man ha liggandes i flera dagar i kylen om så behövs. Matlagning är ju så mycket kemi så jag ångrar att jag hoppade av kemilektionerna i högstadiet. Men för all del, det går alltid att läsa igen sånt som verkligen intresserar. Ofta, ofta talas det om "balans mellan smaker" i mat-teve. Där har vi lite kemi igen. Balans mellan sött, salt, surt och syrligt. Jag lärde mig att det som är sött mår bra av en gnutta salt och tvärt om. Och precis så är det. Balans.

Generositet verkar ligga i tiden. Grannen kom med en jättegädda som jag igår förvandlade till gäddfärsbullar i vitvinssås. Facebook dignar av bär och frukt som skänks bort och visst är det underbart! Det jag har massor av har någon annan en längtan efter. Trevligt att byta lite grejer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar