måndag 23 januari 2017

Mandelmans fjälloumi

Tittar ni på programmet Mandelmans gård på tv4? Oemotståndligt...

Senast så visade de hur man gör den goda fjälloumin som de brukar servera på sin trädgårdstallrik. Och det såg så enkelt ut! Jag blev rasande sugen på att pröva. Så igår skred jag till verket. Resultatet blev ett drygt kilo halloumi som ligger och rinner av på ett svalt ställe. Ikväll är den klar för avsmakning och om den är god så kommer jag göra ost igen. Verkligen inte svårt! Halloumi är ju dessutom väldigt dyrt i affären.

Uppdaterat:
Oj så gott. Inte svårt och godare än i butik. Se bara till att salta rejält när ni steker osten. Den blir inte så särskilt salt av det man gnider in. Jag köpte tio lite ekomjölk och löpe. Kostade strax under 200 kr. Ur detta kom 1-1,2 kilo halloumi. Jag tror att 150 gram brukar kosta ca 25 kronor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar