onsdag 28 september 2016

Äntligen regn!

Ja det var kanske inget jag trodde jag någonsin skulle skriva - äntligen regn! Men precis så känns det idag. Jag tycker redan att växtligheten ser lite spänstigare ut...

Idag skämmer jag bort mig med rester. Plockade i morse upp en burk med köttfärssås ur frysen. Eftersom jag ska ut och resa imorgon så kommer jag att ägna kvällen åt att se till att packningen blir riktigt bra. Annars är jag ju den som gärna lagar mat till mig själv. Att kunna plocka en god middag ur frysen är rikedom för mig.

Annars handlar det om planering. Att se till att bra handla en gång i veckan och spara tid. Att inte handla vare sig för mycket eller för lite är en konst, i synnerhet när hushållet pendlar mellan två och tre med ojämna mellanrum. Men det funkar bra eftersom jag älskar att planera mat. Just nu är vi i princip självförsörjande på frukt och grönt och då är det ju extra kul att handla.

Skälet till att diskarna med färdigmat är så välfyllda tror jag handlar om okunskap hos många. Många människor kan inte laga mat helt enkelt. Kunskap om matlagningens kemi är inte helt enkel. Och precis som i övriga livet så ger övning färdighet. Jag är dessutom slav under ett missbruk av allt för många glansiga matmagasin och läser dem från första till sista raden. Det innebär ju att jag snappar upp så mycket ny kunskap och inspiration också. Men visst. Den som ogillar matlagning så som jag ogillar fönsterputsning får ju mat därefter...så är det nog. Man måste gilla uppgiften.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar