fredag 14 juni 2013

En osund kultur som det går att rätta till


Hanne Kjöller skriver idag om den rapport som Erik Amnå tagit fram med anledning av mutskandalen i Göteborg.

I GP beskriver ledaren den kultur av "goa gubbar" och "Göteborgsanda" som i mina öron verkligen inte ger det mysintryck som troligen avses.

Hanne Kjöller och jag brukar inte vara ense särskilt ofta. Men jag beudrar hennes språk som många gånger har begåvat vassa formuleringar. Hon framstår som orädd och skarp. Idag så vill jag ändå säga att jag skriver under på varje ord hon skriver.

Vad sägs om:

"Försök i mesta möjliga mån besätta de mutmöjliga chefsstolarna med småbarnsmammor. De har inte tid att dricka öl och gå på fotboll med representanter för byggbolag. Inte tid att åma sig för att snika till sig ett altanbygge till huset hemma i utbyte mot ett offentligt uppdrag.
Det går inte att blunda för likhetskulturen. För att de mutmisstänkta i stort sett är lika gamla, har likartade namn, likartade ursprung, likartade intressen och förstås samma kön."

Word!

1 kommentar:

  1. En bra sak vore om kommunerna tvingades
    anställa efter förtjänst och skicklighet,
    som staten. Varför det inte är så är svårt
    att förstå. Det bäddar för mygel.

    SvaraRadera