onsdag 27 februari 2013

Torsk på korv

Det har surrats mycket om korv denna vecka. Och om köttbullar. Själv tänker jag på grönsaker och koskit.

Låt mig berätta hur allt hänger ihop.

Sedan de fyra partiledarna i den så omtalade Alliansen möttes i "en miljö utanför Stockholm" som statsministern så fyndigt uttryckte sig så har korven fått ett ansikte. Men efter denna läsning så torde de allra flesta även ha fått en helt ny syn på korv. Frågan är om partiledarna verkligen i denna köttskandalernas tid vill förknippas med korv? Men så blev det... Kokta, rökta och stekta.

Köttskandalen med innehåll av hästkött den bara sprider sig. Efter varselvågen kom hästköttvågen inrullandes. Kanske borde vi fortsätta vara trygga i att vi inte riktigt vet vad vi äter så länge företag som påstås tillverka mormors, mammas eller farfars-nånting köper sin råvara från sex olika länder.

Färdigmatföretagen har en del att lära av godistillverkare. De skriver att det "kan finnas spår av nötter" i det mesta för att vara på den säkra sidan. "Kan finnas spår av hästkött"-märkning skulle ju lösa de flesta problem även för den bästa oxjärpen. Eller varför inte ta steget fullt ut och skriva "kan finnas spår av kött"?

Själv är jag glad. Jag är nybliven andelsägare i Bastefalls kommande skörd! Man blir medlem, andelsägare, och sedan får vi köpa grönsakskorgar hela året med det som säsongen bjuder! Det ska bli riktigt kul och jag tycker att det är ett fantastiskt initiativ! De är på gång med köttlådor också...

Koskit då. Ja, som alla odlare vet så är grunden till all odlings-succé rejält med skit under naglarna. I helgen så ska jag sprida koskit i landen som sedan sakta får smälta ned i jorden via all snö som jag förväntar mig ska försvinna de kommande veckorna. För även om jag är andelsägare i Bastefalls årsskörd så kommer jag att odla jag med. För själens skull.

Från det ena till det andra, den som känner för att bli så pass arg att hjärtinfarkten är nära kan ju läsa denna lilla historia om hur enkelt det är att slösa bort andras stålar.

Peter Johansson skriver mera om Maramö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar