torsdag 10 januari 2013

De pinsamma mästerkockarna...

Julen ligger bakom mig och att döma av trängseln i simhallen igår så är det ett och annat nyårslöfte som ska till att uppfyllas. "Vi kör väl som vanligt", sa min goa simkamrat och så tänkte vi nog båda att det nog blir mera utrymme snart...

Det mesta verkar vara som vanligt i världen. Det går fort att komma in i jobb och vanlig lunk. Ikväll börjar Antikrundan på teve och....ja, det ska erkännas direkt; jag gillar verkligen Antikrundan.

Det program som jag vill orda lite om är fyrans Mästerkockarna. Om vi bortser från störningsmomentet som alltid är reklam så brukar jag gilla Mästerkockarna. Särskilt Leif Mannerström som försöker vara riktigt grizzlybjörnskrämmande men alltid verkar hamna i nallebjörnsberördhet över deltagarnas insatser. Han verkar så äkta. Programmet är ett spel och en tävling som ska locka tittare och då kan juryns samspel naturligtvis skruvas upp för att skapa snackisar. Det stör mig inte alls. Tvärtom har det givit många goda skratt.

Det stör mig heller inte att Morberg är superbrutal mot darrande deltagare som gärna vill ha lite beröm.

Det som stör mig är det pinsamma machospelandet som gång på gång visas de kvinnliga deltagarna. Första grejen så skruvade jag mig i soffan och tyckte sannerligen att det var pinsamt när en deltagare får svara på frågan från Per Morberg om vem av juryfarbröderna hon ville dejta. Jag kan ha fel men så vitt jag vet så är de alla tre gifta män som inte ska dejta någon, om ens hypotetiskt. Morberg är ju den som mest sprätter runt och spelar på att det står en darrande 19-åring och tycker att han är SÅ fantastisk och SÅ tjusig. Samtidigt som hon försöker göra en schysst crepé. Fortsätter detta så känns mat- och tävlingsfokus lite solkigt.

Tänk er hur det skulle se ut om Karin Fransson satt i juryn och sprang omkring och spände ögonen i ungtupparna. Viftade lite med fransarna och frågade vilka örter som grabben har provat....och om han kan tänka sig en natt på lilla hotellet.... Nej men för fan.

Låt oss slippa de stora anspelningarna i Mästerkockarna. Jag respekterar verkligen Per Morberg som skådis och i Inkognito gjorde han en fantastisk insats, mycket bra serie! Men machotramset i Mästerkockarna som flera av kvinnorna får vara med om kan jag vara utan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar