onsdag 28 september 2011

Tänk vad mannen med chipspåsarna kunde ställa till det för resten av landet!

Det handlar alltså om tre påsar chips igen! Tre påsar chips blir liksom tuvan som stjälpte hela landsbygdslasset, typ.

Jag ska förklara vad jag menar. Jag talar om reseavdraget. Reseavdraget höjs nämligen av alliansregeringen från gränsen 9000 till 10 000 i kostnader innan man får göra avdrag för resor till jobbet. (Tack centern!)

Jag tänkte inte så mycket på det innan jag läste pappersupplagan av tidningen Riksdag & Departement i dag på morgonen.

Så här står det (det finns en variant på texten i nätupplagan men den är inte exakt samma):

"Resor. Gränsen för avdrag för resor till jobbet höjs. Nästa år är det bara den del av kostnaderna som överstiger 10 000 som ger rätt till avdrag. I år går gränsen vid 9 000 kronor. Anledningen till höjningen är att stockholmare som åker kollektivt annars skulle komma över gränsen och orsaka besvär för Skatteverket."

BESVÄR!!!!!!!!!

Ja, man tar sig för pannan. Så konsekvensen, en av dem i alla fall, av att moderaten Rosdahl höjde SL-kortet med 100 spänn är att resten av landet måste få det liiiiiite sämre!

Snacka om att vara till besvär.

Reseavdraget är i min värld till för att kompensera människor för att de måste ta bilen långa sträckor till jobbet för att det inte finns möjlighet att åka kollektivt.

Är det inte lite ironiskt att det är just kollektivtrafiktäta moderatstyrda Stockholm som ser till att minska den möjligheten på landsbygden? (Tack igen centern!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar