tisdag 6 september 2011

Så gott som tomat!

Bananflugor gillar KRAV-bananer. De surrar i flock över två på mitt skrivbord.
Bananflugor gillar å andra sidan inte bara bananer. De föredrar amaronevin också minsann. Får de välja mellan vitt och amarone så negligerar de det vita och kastar sig glatt mot en säker amaronedöd. Till och med en bananfluga vill sluta sina dagar med stil.

Stil hade min senaste söndagsmiddag. Pestofrikadeller i tomatsås. Jag gjorde helt enkelt en riktigt god tomatsås. Plockade egna tomater i massor, två paprikor, vitlök och tomatpuré. Fräste i smör och lät puttra. Hade i en grönsaksbuljongtärning, saltade och sockrade. Japp, sockrade. Tomater vill ha socker, punkt slut. Hade i några droppar balsamvinäger.

Till frikadellerna tog jag nötfärs, hade i generösa mängder pesto, salt och peppar. Rullade till bollar och lät bollarna glida ned i tomatsåsen. Där fick de puttra runt en stund. Kokade pasta till och kände mig som en tvättäkta italiensk hemmafru på kuppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar