måndag 21 juni 2010

Haralds bordsskick är sådär

Älgar dregglar.
Och skräms.

I helgen besökte familjen Virums älgpark utanför Tuna. En fantastisk upplevelse som jag rekommenderar varmt!

Men för någon med koskräck i grunden så är älgmatning ingen lek...

Skogens konung Harald hade precis mumsat upp äpplen ur handen, vänt och gått vidare. Själv vände jag på huvudet och tittade på den bedårande lilla älgkalven på andra sidan.

När jag vände tillbaka så är Haralds mule en näslängd i från mig. Till mina vagnskamraters stora förtjusning så pep jag skräckslaget och hoppade så högt som vagnstaket tillät.

Harald tog det hela med stort lugn och när vagnen åkt vidare så kunde älgflocken summera ytterligare en skrämd turist.

Allvarligt talat, älgkontakt av tredje graden är häftigt. Sonen lät Harald nappa potatisbitarna från sin egen mun. Men betänk att bordsskicket är sådär och att en älg kan producera rejäla mängder dreggel.