onsdag 3 maj 2023

Grönt är gott!

 Spenaten i växthuset levererar mängder. Gratis, grönt och späckat med nyttigheter. Visst går det fort med annat också men den där första spenaten, den är underbar. Spenaten har sällskap av grönkål, svartkål och blomkål. Med lite tur så hinner jag skörda vinterförrådet innan kålmalen vill ha sitt. 

I övrigt så finns det fransk dragon, gräslök och ramslök som kan sätta krydda på livet. 

I rabarberhörnet råder full aktivitet och snart kan man koka rabbarbersoppa, kyla den och toppa med lättvispad grädde och mandelbiskvier. Mmmmm...

Häromdagen rensade jag bort den första späda kirskålen. Den tog jag in, sköljde och la i mixern. Tillsatte parmesan, lite solrosfrön, honung, salt, svartpeppar och rapsolja. Körde till en riktigt torr pesto. Sedan tog jag fram min surdeg och drog ut till en platta. Spred ut peston där och rullade ihop allt. Sedan klippte jag lite på toppen av limpan så peston kom fram innan jag skjutsade in i ugnen. Jösses vad gott. Nu kunde vi ju inte äta allt samma dag men jag tänker att just detta brödet blir fantastiskt att ta fram och ugnsrosta med olivolja till krutonger eller till en panzanella när mina tomater är mogna. Det längtar jag efter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar