tisdag 27 september 2022

Svamptider

 Rikedom finns i skogen! I år är det gott om det mesta faktiskt. Lite regn var allt som behövdes. Själv älskar jag Karl Johansvamp. Lätt att se, lätt att rensa och lätt att älska. God till allt där svamp passar och i synnerhet en bra risotto förstås. 

För övrigt har jag blivit till en människa som lagrar ost. Efter bäst före-datum kan jag väl tillägga. Det finns ju grupper på Facebook för det mesta nu för tiden och jag snubblade väl över en sån lagra ost-grupp för något år sedan. Nu ligger det ost lite överallt. Man experimenterar nämligen med att variera sig mellan rumstemperatur och kyl. 

Maken höll en något reserverad inställning till mitt nya intresse fram tills vi öppnade en hushållsost som legat länge i både rumstemperatur (ganska varmt) och i kyl. Den smakade gudomligt! Tog slut hemskt fort. Numera får jag handla ost i den utsträckning som vi har möjlighet att lagra. Och tänk - det är lika kul varje gång man öppnar och provar en ny ost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar