tisdag 15 juni 2021

Gnocci i frysen - en räddare i nöden

 Jag har ofta överblivet potatismos och färdigkokt potatis i kylen. Om jag ser att det ser ut som om resterna inte går till annat så brukar jag göra egen gnocci. Bara att mosa potatisen och tillsätta ägg och kryddor samt mjöl till en bra stunsig deg. 

Moset är ju redan mosat så där blir det bara att röra ned resten. 

Vill man sedan lyxa lite så kan man hacka i grönt i degen. Eller ha i parmesan! Och för all del - både ock funkar det med :-)

Så tar man degen och rullar ut till långa strängar på mjölat bord. Sedan är det bara att hacka av i halvcentimeterstora (eller valfritt) bitar och koka en stund. Ner med allt i kokande, saltat, vatten. Tre till sex minuter beroende på hur stora bitar ni gör. 

De nykokta kan man servera med brynt salviasmör och njuta direkt. Jag brukar frysa in hela härligheten också. Frys i påse utplattat så ni kan bryta av en bit med lagom mycket gnocci. En absolut favorit är att steka upp gnoccin! Ni som steker upp kroppkakor dagen efter, ja, ni vet helt enkelt vad jag talar om!

Häromsistens stekte jag röd paprika och vitlök i smör, tillsatte en näve solrosfrön och så gnocci från frysen. Låt gnoccin få färg. När det är klart så vänder man ner lite grönt, spenat, späd kål eller liknande och sen är det klart. Lägger man upp detta på ett fat och toppar med varmrökt lax så är det fest!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar