måndag 10 augusti 2020

Den goda matsommaren

 Sommartid är lyxtid. Inte minst för att jag har en sån fin tillgång på egna grönsaker. Nu när tomaterna kommit igång rejält så frossar vi så klart. I år har det mesta varit lyckat. Kålen har vi kunnat äta massor av. Den nyzeeländska spenaten som självsådde sig växer över lådans kanter! En mangoldplanta som även den självsått sig ger överflöd. Till och med morötterna har lyckats i år. Jag som aldrig klarat av att få fram dill på ett vettigt sätt har i år fått skörda dillkronor och frysa ned! Basilikan är magnifik och spetspaprikan levererar.

Annars är detta med fröpåsar ett otyg. Otyget i sig består i att de inte innehåller frön som förväntat. I år köpte jag som vanligt minigurkor. Dyra är de och man får bara fyra små ynka frön i påsen. Resultatet i mitt växthus är minsann fyra plantor vanlig lång slanggurka. Inte kul.

Idag kommer jag göra zuccinilasagna på egen zuccini för första gången i år. Men så som plantorna ser ut så blir det gott om tillfällen att variera zuccinin i år :-) Massor även där. Förra året tempurafriterade vi blommorna. I år har vi lyxat till det och fyllt blommorna med ricottaost, spenat, skinka och kryddor innan vi tempurafriterade dem. Sånt äter men under andäktig tystnad.

Sommarens godaste - och enklaste - är annars tomatbruschetta. Skivad surdegsbaguette rostas med olivolja (och den ska vara god!) gnid med vitlöksklyfta och så på med hackade tomater, lite basilika och salt. 

Finns inte mycket som slår en sån macka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar