onsdag 15 maj 2019

Kallaste maj på 100 år

Frost på gräset varje morgon så gott som. Det verkar som om vintern aldrig vill gå hem. Det sägs att maj 2019 är den kallaste på 100 år. Det längtade jag inte efter att få uppleva. Både bronsrodghershia och parasollblad har frusit ned. Fruktträden lever farligt och bina verkar ogilla läget.

Det som verkligen trivs är förra årets grönkål. Den växer som ogräs och är nästan godare nu än den någonsin varit.

Vet ni vad kajplök är? Om svaret på den frågan är nej så ska ni vara glada. Den är synnerligen kvävande och invasiv. I helgen spenderade jag lång tid och hårt arbete med att försöka ge den en match i ett land där den trivs. Mycket hamnade på skräpkomposten men lite hamnade i en burk. Jag gjorde kajp-pesto på kajplök, mandel, parmesanost och olivolja samt kryddor. Igår kväll så rullade jag runt nykokt potatisgnocci i den peston och det var - mums helt enkelt.

Ikväll blir det en annan favorit, lasagne. Idag gör jag såsen på grönkål. Alltså fräsa grönkål och lök i smör. På med mjöl och så mjölk till lagom tjocklek, salta, peppra och ner med rejäla mängder ost. Gärna en eller flera sorter med lite krut i. Prästost är en klassiker som funkar i alla väder.

Sedan kommer jag att bottna med såsen, klicka på pesto och smula lite god mögelost. Sedan plattor och så fortsätta så. Även på toppen. Men där kan det bli lite mozzarella också! Detta blir en riktigt lyxig och god vegolasagne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar