torsdag 16 april 2015

Världens enklaste efterrätt!

Jag står gärna först i efterrättskön.

Choklad, vispgrädde och knapriga nötter är sånt jag går loss på. Det nyttiga med en efterrätt är ju själva njutningen och välmåendet när den äts! Att efterrätt innehåller fett, socker och kalorier vet vi ju alla men som sagt, vinsten kan ligga på det mera immateriella planet tycker jag.

Så resonerar jag fortfarande.

Men det finns ett underbart undantag.

En kväll när vi skulle äta tvårätters mitt i veckan så behövde jag vara kreativ. I fruktkorgen var det säsong för det lite mera exotiska just då.

Jag tog en mogen mango och skivade den carpaccio-tunt. Över de på ett fat utbredda skivorna klämde jag saften från en halv limefrukt. Jag tog sedan två passionsfrukter och klämde ut över mangoskivorna. Sedan var det bara att riva över lite limeskal och så ät-dags!

Nu borde jag lagt upp en maffig bild men jag tycker ni ska ha lite fantasi. Tänk er den gula mangon på ett snyggt fat. Tänk er passionsprickarna. Tänk er dessutom vårgrönt limeskal på toppen.

När ni nu ser detta framför er så ta och dra ett djupt andetag och låtsas att ni känner doften också...say no more....

Ingen grädde och inte tillstymmelsen till choklad. Otroligt enkelt och en smakexplosion. Blev genast en frekvent återkommande efterrätt i mitt hus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar