tisdag 12 augusti 2014

Sommaren och jag

Förlåt!

Det kom en underbar sommar emellan mig och bloggen!

Äsch, det gör kanske inte så mycket. Baden, maten ute i det gröna och livet på kanten är ju modellen. Leva lite farligt. Inte rätta sig efter klockor och almanacka. Suga energi helt enkelt.

Min energi kom från matupplevelser på Julitta och efterrätt i Söderköping på Smultronstället. Tack vare att jag bemödade mig att checka in med min telefon så hittade min bästis från gymnasiet, underbara A, mig där i vimmlet med glass och sol. Tänk att träffas så efter att inte ha setts på 16 år!

Jag tittade på mitt kontoutdrag. Där på några torra rader så kan man se min semester. Från macknotan i Växjö vidare till Glimmingehus, Olof Viktors och Apotekarns i Simrishamn. Systrarna på Kivik och Buhres fisk... Ja, jag fick min dos av Österlen även i år. Jag har full förståelse för dem som helt enkelt hamnar där för gott. Det är lite mjukare och vackrare där. Tänk att vågorna rullar in mot stranden utan blåst! Jo, det berättade surfarkillen på Knäbäckshusens strand. Vågorna rullar in och berättar hur vädret varit på andra sidan Östersjön. Poetiskt...

Tänk att smaken av grillat lamm i hamnen i Skillinge kan sitta kvar! Förmodligen lika länge som vinfläckarna på stackars faster Gretas duk... Vindstilla vattenskimmer i österlenska natten. Möten med sena nattbadare i badrock och tofflor. Människor som burit ut bordet och sitter med middag och ett glas vin på trottoaren för bästa havsutsikt. Leenden och ögonmöte.

I mitt bagage på vägen hem fanns rapsolja, färska äpplen och 15 liter äppelmust på dunk. Österlen i flytande form.

Jag återvänder snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar